Начало здесь.
Как то так получилось, при самом прямом и активном участии совковых пропагандонов, что австрияки по результатам той войны прочно встали в позицию "бедная овечка". Как бЭ они ваще не при делах да к тому же ещё и зело потерпевшая сторона. Между тем, вопреки навязанному заблуждению, Эдуард Алоизович немчиком то ни разу не был. Он был расово правильный австрияк. Народился в австрийском городе Браунау-на-Инне по адресу Зальцбургер Форштадт, дом 15:
「Картинка кликабельна」
Hitler’s birthplace 1s featured on this Austrian 1-schilling donation token. A swastika above the building appears to
emanate from the room in which Hitler was born1.).
Hitler’s birthplace 1s featured on this Austrian 1-schilling donation token. A swastika above the building appears to
emanate from the room in which Hitler was born1.).
Именно в австрии напитался он духоподъёмными идеями, сложился как личность и никогда про фактическую родину свою не забывал. А родина отвечала своему внебрачному кровному сыну полной взаимностью:
Кстати, вопрос на засыпку: Кто по расовому признаку напал на СССР 22 июня ровно в четыре утра? Ну вот, Брестская крепость утро, кто идёт на штурм? Чё, немцы?! А если подумать? Всё равно немцы! Садись, двойка! В школу с родителями! На штурм идёт 4-я австрйская дивизия из Линца, сформированная исключительно из правоверных австрияков - любимая дивизия Адика! Высокая честь напасть первыми дарована, по национальному признаку!, за грамотно провёрнутый аншлюс:
Да, её переименовали в 45-ю пехотную дивизию вермахта, но гаплогруппы то бойцам никто не поменял. Австрийцы такие австрийцы! В 1919 году истинный патриот австрийского народа, по гражданской специальности DOCTOR, Anton Jerzabek замутил междусобойчик для таких же истинных арийцев австрийцев под брендом "Der Antisemitenbund". Julie Thorpe2.) в книге "Pan-germanism And The Austrofascist State, 1933-38" описывает те события примерно так:
"...Riehl’s efforts were soon overtaken by the Christian Social
politician, Anton Jerzabek, leader of the League of Anti-Semites (Antisemitenbund), whose members included many prominent Christian Social figures including the future Chancellor Dollfuss, who spoke at several League meetings in 1920 while he was president of the Catholic student body in Vienna. The League’s first activity was to organize an international congress in Vienna in March 1921 for 40,000 Austrian and other European delegates to discuss a proposal for Europe-wide restrictions on Jewish minorities. The delegates defined Jews as any persons with a Jewish great-grandparent, surpassing Hitler’s classification of third-generation Jews under the later Nuremberg Laws. The Antisemitenbund also went further than any other group in Austria by demanding the legal separation of Jews and non-Jews in government services, such as education and welfare support, and the total exclusion of Jews from law, medicine and teaching. In addition to these demands, its leaders called for a moratorium on Jewish immigration to Austria, the deportation of all Jewish arrivals since 1914, the official label of ‘Jewish’ for any business or newspaper that employed Jews, a pro rata restriction on Jews in the arts, disenfranchisement of the Jews and, finally, a prohibition on ownership of land or holding public office. After 1924, Riehl forced Nazi party members to relinquish their membership in the Antisemitenbund so that, until 1933, the Nazi Party held a monopoly on all anti-Semitic activities in Austria. The League reformed in 1933 following the ban on the NSDAP and came under scrutiny by the Austrofascist state not because of its anti-Semitism, but due to the govemment’s suspicions that it was a cover for illegal Nazis. Its leaders attempted to demonstrate their Austrian credentials by drawing up new organizational rules in 1936, but the government continued to hold them at arm’s length.
Thus the Antisemitenbund never had the institutional status of the ÖVVA, which also recruited Nazi sympathizers as we saw in Chapter 4. Part of the reason for this distance lay in the govemment’s own anti-Semitic programme, which we will see below did not require an army of activists to carry it out but only a handful of politicians and administrators. A further reason why the Austrofascist state distanced itself from the League is that Dollfuss and other Christian Social politicians no longer needed it as a platform for their own careers as they had done in 1920. As noted above Dollfuss himself addressed the early League gatherings and several other Christian Social politicians also campaigned after the war for Jews to be given a minority status in Austria. In 1919, even before the Antisemitenbund was founded, the leader of the Christian Social Party, Leopold Kunschak, proposed a numerus clausus bill that - had it been accepted - would have given Austrian Jews separate political rights and restricted their representation in the public service and academia. In 1920, Kunschak went further by suggesting that Jewish refugees be given the choice either to emigrate or be interned in a concentration camp. Kunschak’s views alarmed his more conservative colleagues, Ignaz Seipel comiselling him not to promulgate the bill in 1919, although he conceded it might well be a political possibility in the future. Nonetheless, the tolerance shown for such inflammatory debate reveals the high profile of anti-Semitism in Christian Social circles. Although anti-Semitism had been one of the political pillars on which Lueger had founded the party, he had only used anti-Semitism as a weapon against his political rivals and never enacted any anti-Semitic legislation. Not until the Austrofascist period did state functionaries have both the power and the legislative resources to create anti-Semitic laws, while German-nationalist polemicists looked on from the sidelines either in approval or resigning themselves to a day when more extensive legal measures would be possible in Austria...."
politician, Anton Jerzabek, leader of the League of Anti-Semites (Antisemitenbund), whose members included many prominent Christian Social figures including the future Chancellor Dollfuss, who spoke at several League meetings in 1920 while he was president of the Catholic student body in Vienna. The League’s first activity was to organize an international congress in Vienna in March 1921 for 40,000 Austrian and other European delegates to discuss a proposal for Europe-wide restrictions on Jewish minorities. The delegates defined Jews as any persons with a Jewish great-grandparent, surpassing Hitler’s classification of third-generation Jews under the later Nuremberg Laws. The Antisemitenbund also went further than any other group in Austria by demanding the legal separation of Jews and non-Jews in government services, such as education and welfare support, and the total exclusion of Jews from law, medicine and teaching. In addition to these demands, its leaders called for a moratorium on Jewish immigration to Austria, the deportation of all Jewish arrivals since 1914, the official label of ‘Jewish’ for any business or newspaper that employed Jews, a pro rata restriction on Jews in the arts, disenfranchisement of the Jews and, finally, a prohibition on ownership of land or holding public office. After 1924, Riehl forced Nazi party members to relinquish their membership in the Antisemitenbund so that, until 1933, the Nazi Party held a monopoly on all anti-Semitic activities in Austria. The League reformed in 1933 following the ban on the NSDAP and came under scrutiny by the Austrofascist state not because of its anti-Semitism, but due to the govemment’s suspicions that it was a cover for illegal Nazis. Its leaders attempted to demonstrate their Austrian credentials by drawing up new organizational rules in 1936, but the government continued to hold them at arm’s length.
Thus the Antisemitenbund never had the institutional status of the ÖVVA, which also recruited Nazi sympathizers as we saw in Chapter 4. Part of the reason for this distance lay in the govemment’s own anti-Semitic programme, which we will see below did not require an army of activists to carry it out but only a handful of politicians and administrators. A further reason why the Austrofascist state distanced itself from the League is that Dollfuss and other Christian Social politicians no longer needed it as a platform for their own careers as they had done in 1920. As noted above Dollfuss himself addressed the early League gatherings and several other Christian Social politicians also campaigned after the war for Jews to be given a minority status in Austria. In 1919, even before the Antisemitenbund was founded, the leader of the Christian Social Party, Leopold Kunschak, proposed a numerus clausus bill that - had it been accepted - would have given Austrian Jews separate political rights and restricted their representation in the public service and academia. In 1920, Kunschak went further by suggesting that Jewish refugees be given the choice either to emigrate or be interned in a concentration camp. Kunschak’s views alarmed his more conservative colleagues, Ignaz Seipel comiselling him not to promulgate the bill in 1919, although he conceded it might well be a political possibility in the future. Nonetheless, the tolerance shown for such inflammatory debate reveals the high profile of anti-Semitism in Christian Social circles. Although anti-Semitism had been one of the political pillars on which Lueger had founded the party, he had only used anti-Semitism as a weapon against his political rivals and never enacted any anti-Semitic legislation. Not until the Austrofascist period did state functionaries have both the power and the legislative resources to create anti-Semitic laws, while German-nationalist polemicists looked on from the sidelines either in approval or resigning themselves to a day when more extensive legal measures would be possible in Austria...."
Под этот проект было выпущено специальное бабло:
Amstetten.3.)
Die Abneigung der germanisch. Völker gegen die Semiten beruht nichtan der Verschiedenheit von Religionu. Dogma, sondern auf Verschiedenheit von Blut, Rasse, Abstammung, Volkssitte und Volksgesinnung. Josef Viktor von Scheffel. |
Es wird ein Moment kommen, in dem alle christlichen Nationen, mit denen der Jude zusammenlebt, anerkennen,daß dieFrage, ob der Jude zu belassen ist, oder auszuweisen sei, für sie eine solche wird, die man als eine auf Tod und Leben bezeichnet. Franz Liszt. |
На реверсе гривенничка и двухгривенного в орнаменте зашифровано по две Свастики:
Deutsche aller Parteirichtungen welche ihr Volk lieben u. die demselben drohende Gefahr des Judentums erkannt haben u. diese bekämpfen wollen, treten dem dö. Schusverein "Antisemitenbund" bei! Anmeldungen bei den Ortsgruppen. Leset u. verbreitet die arische (christliche) Presse!
На полтишке Свастический орнамент представлен куда как шире: .
Люди дотошные невозбранно утверждают, что выпускались эти банкноты в различных цветовых гаммах и в различных размерах4.):
The following pieces were issued by the Amstetten Branch of the
German-Austrian Protection Society “League of Antisemites” They
depict Jewish newspapers being burnt. There are several variants.
‘There will come a moment when all Christian nations where the
Jew lives will recognise that the question as to whether the Jew is
to be left alone or deported is in fact for them a question of life and
death.’
Приколись! На реверсе полтишка болтается полноценный Свастон, сама же купюра датирована 16 апреля(!) 1920 года. А официально утвердит Свастику, как политическую эмблему НСДАП, Адик только летом(!) этого года, а то и ваще первое упоминание о которой как о „нарукавной повязке со свастикой“ датировано 5 сентября 1920 года. Что это? Чисто совпадение или гениальное австрийское5.) предвидение?
Мелочью ребята тоже не брезговали, но старались больше лепить её из алюминия, что б карман не сильно оттягивала:
Мелочью ребята тоже не брезговали, но старались больше лепить её из алюминия, что б карман не сильно оттягивала:
Österreich 1 Schillingspende KLIPPE vor 1938 HELFT FREIGELASSENEN KAMERADEN
Diese Spendenmarken (meist im Wert eines Silberschillings) finanzierten die illegale NSDAP in Österreich vor dem Anschluss 1938.
Упомянутые уже сегодня Grabowski•Huschk•Schamberg в своей культовой книге
на 210 странице демонстрируют миру такую красоту:
Spendenbelege der „Südmarkspende" des österreichischen „Bunds der Deutschen" über je 2 Kronen vom Mai 1921 mit verschiedenen deutschnationalen Motiven.
Мы то знаем, что авторы намИкают нам на:
Südmarkspende от «Bund der Deutschen»6.).
10 Свастических Нeller*ов и 2 Kron*ы от Mai 1921.
Сабж невероятно популярный в те годы. Вот и почтовая открытка с заявленным сюжетом существует. Между прочим за неё просят вполне реальный штукарь бачинских:
Austria NSDAP ca 1921 Nazi Anti-Communist Anti-Semitic Propaganda Card7.)8.).
Austria Nazi Party card circa 1921! From the Verlagsabteilung der Suedmark, Wien / Vienna. Rare, extremely early card from the dark dawn of Nazi Austria. The stylized man stands on a heap of skulls (like Golgotha) and holds the swastika above the swarm of reaching snakes, which the Nazi's used to symbolize Communists and Jewish people. With quote from Goethe at bottom:
Feiger Gedanken. |
Трусливые мысли. |
Allen Gewalten Zum Trutz sich erhalten, Nimmer sich beugen, Kräftig sich zeigen, Rufet die Arme Der Götter herbei!© |
Надо заметить, что к Johann'у Wolfgang'у von Goethe отношение в те годы было вполне терпимым и социально одобрямым:
GOETHEMEDAILLEN
Goethejahr 1932 und 100. Todestag Silberne Verdienstmedaille 1939 (von Hanisch-Concée, 70,0 mm), für Kunst und Wissenschaft. Büste n. links / Adler mit Swastika über Schrift. Förschner - , Nimmergut 248/2 RR ! vz. Estimate: 200 EUR
Нация шиллеров и гётов знала своих героев в лицо и ни разу ими не брезговала. Как раз наоборот, тиражировала их афоризмы и портреты. К слову сказать, одним из награждённых медалью Гёте "За искусство и науку" был ни кто иной как Адик Шикльгрубер. Это что же получается!? Выходит не Изя Джугашвили был большой учёный, а какой то дрищ из расово убогого австрийского местечка? Так не долго договориться до того, что у спортсменок, доярок и пионерок отцом был кто-то со стороны. Вот так и слетают авторитеты с пьедесталов.....
Но что-то мы за3,14здились за всякое и от темы отвлеклись. Вернёмся к нашимбаранам австриякам. А тем временем у истиных арийцев австрйцев настали непростые времена. Кроваый режЫм Энгельберта Дольфуса запретил к херам собачьм нацистское движение в любом виде и всякие нацисткие партии, к тем же херам собачьм, разогнал. Пикантности ситуации придавал тот факт, что Дуче Муссолини полностью поддержал тирана Дольфуса в этих антиконституционных деяниях. Т.е. ударили в спину падлы! Да, тяжела и неказиста жизнь австрийского нациста1.)10.). Но не на тех тираны напали! Пацаны на жопе ровно не сидели, а в полный рост боролись за попранные авторитарными властями свои нацистские права - доебались до невинного тогда ещё Schilling*а11.):
Но что-то мы за3,14здились за всякое и от темы отвлеклись. Вернёмся к нашим
и озадачили грядущие поколения Свастически озабоченных собирателей раритетом12.):
886 AUSTRIA. Federal State, 1934-1938. Schilling. 1934. Dollfuss double headed eagle countermarked with a 6mm incuse Hakenkreuz (swastika) Rv. Large “1” over wheat ears. KM 2851. The authoritarian government of Chancellor Engelbert Dollfuss outlawed the Nazi Party, whose mem bers fought back by countermarking Austrian circulating coins of varioi* denominations. All are elusiv e today. About Uncirculated. (1 00- 1 50)
На просторах Сети иногда встречается и такие персонажи13.):
Propaganda countermarks Various European and American coins were altered for propaganda purposes by adding a swastika.
This symbol was uniquely suited to such alterations because it could be added easily by simply scratching or striking with a screw driver and hammer.
Впрочем, для многих C. Frederick Schwan с Joseph'ом E. Boling'ом не указ и они списывают всё на банальное рукоблудие:
Austrian coins countermarked with swastikas served to keep the swastika visible despite the ban ordered by Dollfuss1.2.).
________________________________
1.) - "the NUMISMATIST" April 1982/volume 95, number 4, глава "Medallic Portraits of Adolf Hitler by R.W Colbert, LM 321 and William D. Hyder, ANA 59458"14.), стр. 908:
- 2.) там же, стр. 922:
2.)- Julie Thorpe "Pan-germanism And The Austrofascist State, 1933-38". Можно читать на сайте, правда не долго и очень не удобно. Скачивать не пробовал, за вирусей ничего сказать не могу.
3.) - Grabowski•Huschk•Schamberg "Ausländische Geldscheine unter deutscher Besatzung im Ersten und Zweiten Weltkrieg", страница 210.
4.) - A.J. Gibbs-Murray "'TARNISHED GEMS' Anti-Semitic notgeld and Reichsbanknote issues", глава "ANTI-SEMITIC & JUDAICA AUSTRIAN NOTGELD ISSUES", стр. 50:
5.) - Michael E. Holzmann "Die österreichische SA und ihre Illusion von „Großdeutschland“", Bd. I, стр. 150.
6.) - Johann Kodnar, Norbert Künstner. "Österreich Katalog des österreichischen Notgeldes 1914 - 1924". Увы и ах, но этого каталога у меня нет. Пока нет. Рассмотрю разумные предложения лучше на любом е-носителе. У меня много чего ещё пока нет: Wanted books!
6.) - Johann Kodnar, Norbert Künstner. "Österreich Katalog des österreichischen Notgeldes 1914 - 1924". Увы и ах, но этого каталога у меня нет. Пока нет. Рассмотрю разумные предложения лучше на любом е-носителе. У меня много чего ещё пока нет: Wanted books!
7.) GermanPostalHistory. - Капитан Очевидность как бЭ и не спорит, что это ресурс за историю Германской почтовой открытки. Хороший, годный ресурс.
8.) Adolf Hitler and the Army of Mankind. - Про Early Austrian National Socialist postcard from 1921 ближе к концу, там где про австрию. В целом забавная подборка.
9.) Перевод ligrin. Это единственный в Сети перевод данного фрагмента, что я нашёл. Естественно, связался с камрадом на предмет потырить контент. Разрешение было получено, контент потырен, но совестливо.
8.) Adolf Hitler and the Army of Mankind. - Про Early Austrian National Socialist postcard from 1921 ближе к концу, там где про австрию. В целом забавная подборка.
9.) Перевод ligrin. Это единственный в Сети перевод данного фрагмента, что я нашёл. Естественно, связался с камрадом на предмет потырить контент. Разрешение было получено, контент потырен, но совестливо.
10.) - Robert J. Bauman "Extension of life". Если что, книжка и за австрию в том числе.
11.) - Standard Catalog of World Coins. С 1901 по наши дни. В конкретно этом каталоге наши дни ограничены 2005 годом, что нас вполне устраивает.
12.) - Ancient and Modern Coins of the World and the United States, Medals, Tokens, Orders and Decorations and Paper Money by Stack’s Bowers от 10-го сентября 2008-го, стр. 76:
11.) - Standard Catalog of World Coins. С 1901 по наши дни. В конкретно этом каталоге наши дни ограничены 2005 годом, что нас вполне устраивает.
12.) - Ancient and Modern Coins of the World and the United States, Medals, Tokens, Orders and Decorations and Paper Money by Stack’s Bowers от 10-го сентября 2008-го, стр. 76:
13.) - C. Frederick Schwan, Joseph E. Boling "World War II Remembered history in your hands - a numismatic study", стр. 478:
14.) - William D. Hyder and R.W. Colbert. "Medallic Portraits of Adolf Hitler". Этой книжки у меня тоже ещё пока нет: Wanted books!